Πριγκήπισσες κ΄ Δράκοι

Παρότι η Ελληνική Μυθολογία είναι ευρύτερα γνωστή, οι μεσαιωνικές παραδόσεις είναι μόνο κατά τόπους. Οι Ακριτικές περιπέτειες, οι λαϊκές παραδόσεις του Αλέξανδρου, πλήθος παραμυθιών ανακατεμένων με τις αλληλεπιδράσεις των λαών της Μεσογείου διαφυλάχθηκαν στις τοπικές κοινωνίες.
Τα μαγεμένα μήλα της Λιογέννητης, ο νεκρός καβαλάρης του αδελφού, οι νεραϊδες που μαγεύουν τον τσοπάνο θα διατηρηθούν και θα διαδωθούν με τη προφορική παράδοση και όχι από την Παιδεία.

Οι μύθοι του έφιππου που νικά τον Δράκο θα ανακατευτούν με τις Κελτικές παραδόσεις των Σταυροφόρων που βρίσκονται στην Ανατολή και θα δημιουργήσουν μία Ιπποτική παράδοση.

Αγ. Γεώργιος και η Πριγκήπισσα της Τραπεζούντας, λεπτομέρεια από το δεξιό μέρος 

tumblr_o0droyY9QL1rb6373o1_1280

Ο Pisanello στα 1440 θα δημιουργήσει το μεγάλο fresco στο ναό της Sant’Anastasia στη Βερόνα. Απεικονίζει τη διάσωση της Πριγκήπισσας της Τραπεζούντας από τον Δράκο από τον Αή Γιώργη. Αποτελείται από δύο μέρη. Στα δεξιά είναι η εκκίνηση του Άη Γιώργη με τη Πριγκήπισσα και την πόλη της Τραπεζούντας. 

Pisanello_-_St._George_Liberating_the_Princess_of_Trebizond_-_Pellegrini-Chapel_in_Saint_Anastasia,_Verona

 

Στα αριστερά ο Δράκος με τη θάλασσα έχει σχεδόν καταστραφεί.

1280px-Pisanello,_affreschi_di_sant'anastasia,_metà_sinistra

Στο επάνω δεξιό μέρος, απεικονίζεται μία εξιδανικευμένη εικόνα της Τραπεζούντας. Του ακμαίου Βασιλείου των Κομνηνών, που χάρις τα απροσπέλαστα περάσματα και τα πλούσια λιμάνια, πύλες της Ανατολής, εξήπτε τη φαντασία των Δυτικών.

Pisanello_006

Το fresco περιγράφει τη στιγμή που ο Άη Γιώργης ανεβαίνει στο άλογό του για να σκοτώσει το Δράκο που απειλούσε την Πριγκήπισσα, την κόρη του Βασιλιά της Τραπεζούντας. Το βλέμμα του είναι στραμμένο προς το σκοπό του. Η Πριγήκπισσα έχει  ευγενικά χαρακτηριστικά και ενδυμασία, ενώ πίσω της είναι τρία άλογα με Ιππότες. Η κόμμωσή της υπονοεί πολύ μακριά μαλλιά και οι πανοπλίες είναι αστραφτερές και πλούσιες.

Μία ιστορική ερμηνεία των τοιχογραφιών του Αγίου Γεωργίου συνδέεται με άλλα έργα στο πλαίσιο πρωτοβουλιών για την προσέγγιση της Ορθόδοξης και Λατινικής Εκκλησίας, τη διάσωση της Κωνσταντινούπολης και την κληρονομιά της εν κινδύνω Αυτοκρατορίας της Ρωμανίας. Η πιθανότητα υποδηλώνεται από την παρουσία χαρακτήρων με τα τυπικά καπέλα των βυζαντινών δικαστών και από το γενικό θέμα: Ο Άγιος Γεώργιος θα ήταν το σύμβολο του Χριστιανισμού που ετοιμάζεται να διασώσει από τον υπερπόντιο κίνδυνο (τους Τούρκους), να σώσει μια πριγκίπισσα που υποδύεται την Κωνσταντινούπολη· ιδιαίτερα με τα χαρακτηριστικά της Μαρίας Κομνηνής της Τραπεζούντας, συζύγου του Ιωάννη Η΄ Παλαιολόγου. Ο Δράκος θα αποτελούσε τότε συμβολική απεικόνιση του οθωμανού σουλτάνου Murad II, με τα δύο κουτάβια που απεικονίζονται, ένα μεγαλύτερο (Muhammad II) και ένα μικρότερο (Alaeddin Ali).

Τυπικές βυζαντινές ενδυμασίες. Πιθανώς δεξιά ο Ιωάννης Η΄ Παλαιολόγος στη Σύνοδο Φερράρας – Φλωρεντίας

800px-Pisanello_004

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s