Πελασγικόν ἔθνος

Υπάρχει η αντίληψη ότι οι Πελασγοί ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό από τους Έλληνες της Κλασσικής εποχής ή εν τέλει εξαφανίστηκαν με την έλευση των άλλων φύλων γύρω στο 2200 π.Χ. Ας δούμε τι λέει ο Ηρόδοτος και άλλοι συγγραφείς για αυτό.

«…ἦσαν οἱ Πελασγοὶ βάρβαρον γλῶσσαν ἱέντες. εἰ τοίνυν ἦν καὶ πᾶν τοιοῦτο τὸ Πελασγικόν, τὸ Ἀττικὸν ἔθνος ἐὸν Πελασγικὸν ἅμα τῇ μεταβολῇ τῇ ἐς Ἕλληνας καὶ τὴν γλῶσσαν μετέμαθε»

Οι Πελασγοί μιλούσαν «βαρβαρική» γλώσσα και όταν έγιναν Έλληνες άλλαξαν και τη γλώσσα. Το Αττικόν έθνος, οι Αθηναίοι, ήταν Πελασγοί τη καταγωγή όπως και όλοι οι Ίωνες. Ο Παυσανίας μας μεταφέρει ότι οι Ίωνες κατάγονταν από τον Ξούθο, γιό του Έλληνος και την κόρη του βασιλέα των Αθηνών Ερεχθέα, γηγενή κατά τις παραδόσεις:

«…χρόνῳ δὲ ὕστερον ἀποθανόντος Ἕλληνος Ξοῦθον οἱ λοιποὶ τοῦ Ἕλληνος παῖδες διώκουσιν ἐκ Θεσσαλίας, ἐπενεγκόντες αἰτίαν ὡς ἰδίᾳ χρήματα ὑφελόμενος ἔχοι τῶν πατρῴων: ὁ δὲ ἐς Ἀθήνας φυγὼν θυγατέρα Ἐρεχθέως ἠξιώθη λαβεῖν καὶ παῖδας Ἀχαιὸν καὶ Ἴωνα ἔσχεν ἐξ αὐτῆς.»

Ενώ ο Ίων έμεινε στη Αθήνα, ο άλλος γιος, ο Αχαιός, μετέβη στη Πελοπόννησο όπου και κατοίκησε.

«…ἔθνος Ἰώνων τό γένος Πελασγικόν, Δωρικόν δέ ἔθνος τό γένος Ἑλληνικόν.»

Εξ ου ο Ισοκράτης δηλώνει στον Πανηγυρικό ότι οι Αθηναίοι και οι Ιωνες είναι οι μόνοι που δικαιούνται να αναφέρονται στην Ελλάδα ως τροφό, οι μόνοι που δεν επηρεάστηκαν από τις μετοικήσεις του Πέλοπος από την Φρυγία και των Δαναών από την Αίγυπτο, ενώ εξάρει τον Τρωικό «που απέτρεψε περαιτέρω δεινά για τους Έλληνες» από την Ασία.

«…αύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ᾽ ἐρήμην καταλαβόντες οὐδ᾽ ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ᾽ οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ᾽ ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν, αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν. μόνοις γὰρ ἡμῖν τῶν Ἑλλήνων τὴν αὐτὴν τροφὸν καὶ πατρίδα καὶ μητέρα καλέσαι προσήκει.»

Οι Πελασγοί, πάροτι Έλληνες και συμμετέχοντες στα κοινά των Ελλήνων στην Κλασσική, ουδέποτε ελησμόνησαν την καταγωγή τους. Ούτε και οι υπόλοιποι:

«…σοῦσθέ νυν, ὦ ξανθαί, σοῦσθε, Πελασγιάδες.»

Βιαστείτε τώρα ξανθές κόρες του Πελασγού, βιαστείτε – γράφει ο Ελληνιστής Καλλίμαχος για τις Αθηναίες.
Τα διαφορετικά φύλα δεν εμπόδισαν τις σχέσεις μεταξύ τους. Οι βασιλείς των Μακεδόνων ομιλούσαν την Αττική, σε αντίθεση με τους Δωρικής καταγωγής Μακεδόνες που μιλούσαν την ίδιαν γλωσσα, διότι κατάγονταν από το Άργος.  Αχαιοί ήταν και οι βασιλείς των Λακεδαιμονίων όπως μεταφέρει ο Παυσανίας: στα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ. ήρθε στην Αθήνα ο Σπαρτιάτης βασιλέας Κλεομένης. Όταν θέλησε να μπει στο άδυτο της θεάς στην Ακρόπολη, τον εμπόδισε η ιέρεια, επειδή «δεν επιτρέπεται σε Δωριείς να περάσουν μέσα». Τότε ο Κλεομένης δεν δίστασε να απαντήσει: «Γυναίκα, δεν είμαι Δωριέας αλλά Αχαιός».

 

Διόνυσος, περιτριγυρισμένος με κλήματα και δελφίνια, από τον Εξεκία, 530 π.Χ, Antikensammlungen, Munich

6892692259_28d6c48f62_o (2)

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s